LIŠÁKOVA INSPIRACE k vám domů!

Za okny jsou poslední zbytky sněhu, učebna je prázdná, ale lišák nezahálí a přichystal si pro vás několik tipů na doma. Aktivity jsou jednoduché, nenáročné na přípravu a sestavené tak, aby se do nich mohly zapojit jak nejmenší děti, tak i jejich starší sourozenci najednou – a to se počítá (nejen v dobách karantény)!

Jednotlivé aktivity na sebe mohou navazovat, ale můžete je i rozdělit do několika dní a každý den tak prozkoumat něco nového. Počítejte s tím, že se děti mohou umočit, zašpinit, pohádat – i to k tomu patří… 🙂

 

pátrání po zvířátkách

POZOROVÁNÍ ZVÍŘÁTEK V OCEÁNU

průhledná skleněná forma

malý džbánek

sklenička s rovným dnem

voda, barva, špejle

předtištěná A4 s mořskými živočichy

Na stůl dětem připravíme džbánek s vodou, skleněnou formu, modrou barvu a špejli na rozmíchání. Do formy děti nalijí vodu, přidají modrou barvu (dostatečné množství, aby byla sytá) a rozmíchají špejlí. Pokud je voda průhledná, přidají barvu. Rozmíchávají i ti nejmenší, chce to trochu trpělivosti, než se barva zcela rozpustí.

Rodiče zatím vytisknou A4 s arktickými zvířátky. Společně s dětmi si ji prohlédneme a pojmenujeme jednotlivá zvířátka (zejména se staršími dětmi). Poté položíme vytištěnou A4 na stůl pod formu s vodou. Pokud je voda dostatečně obarvená, nejsou zvířátka vidět.

Nakonec připravíme skleničku s rovným dnem. To bude možná malý oříšek, u nás doma jsme našli jen panákovky, ostatní skleničky měly na spodním okraji rantlík přes který voda protekla a nebylo nic vidět. Vyzkoušíme tedy různé druhy skleniček – cílem je najít takovou, která nám umožní pozorovat zvířátka pod skleněným dnem. Ponoříme ji do obarvené vody horním okrajem vzhůru jako kukátko a pokud má opravdu ploché dno, neproteče pod ním voda a my se můžeme pustit do hledání zvířátek!

Děti kukátkem ze skleničky pozorují zvířátka na dně oceánu a hlásí, které objevily. Můžeme je zapisovat, nebo počítat (na papír dávat razítka, samolepky, puntíky za každé zvířátko) a zkontrolovat, jestli jsme je našli všechny!

Při této aktivitě trénujeme soustředění, přesnost pohybů, pozorovací schopnosti, poznáváme a pojmenujeme zvířátka. Učíme se pracovat pomalu a opatrně se skleněným materiálem.

 

míchání barev

BAREVNÁ ŠKÁLA

Malý džbánek s vodou

6 průhledných skleniček (např. od přesnídávek)

3 základní barvy – červená, žlutá, modrá

předtištěná duha, duhové kolečko

špejle

Na stůl dětem připravíme džbánek s vodou a 3 skleničky. Děti do nich opatrně nalévají trochu vody a do každé přidají jednu barvu, kterou rozmíchají špejlí. Pojmenujeme barvy – červená, žlutá, modrá. Děti pozorují, jak se barva rozpouští a když mají rozmícháno, přineseme zbylé tři skleničky. A teď přijde to kouzlo – míchání barev! Se staršími dětmi si můžeme postup ukazovat na barevné duze, nebo na duhovém kolečku. Žlutá a červená dávají dohromady oranžovou, žlutá a modrá zelenou, červená a modrá fialovou. Všechny dohromady pak hnědou barvu. Děti přelévají barvy ze skleniček a pozorují, jak se mění. Výsledky mohou překreslovat štětcem na papír.

Na závěr si můžeme zahrát hledací hru Čáp ztratil čepičku, jakou měla barvičku? S menšími dětmi chodíme po místnosti a hledáme, co je červené atd.

Při této aktivitě se učíme barvy, jejich pojmenování, přelévání, koordinujeme pohyb oko-ruka.

pokus s květinami

POKUS S KVĚTINAMI

skleničky s barvami

květiny s bílým květem (např. chryzantémy), nebo čínské zelí

Nyní využijeme namíchané barvy z předchozí činnosti. Do skleniček s barvami položíme květiny s bílými květy, nebo čínské zelí. Důležité je, aby část rostliny byla bílá a mohla se na ní projevit změna barvy. V jedné skleničce necháme rostlinu v obyčejné vodě – to bude náš kontrolní vzorek.  Celozelená rostlinka, např. petrželka jako je na obrázku, nefunguje. Pak už jen čekáme, jak do sebe rostlinky nasají vodu s barvou a vybarví se.

Při této aktivitě se učíme trpělivosti, povídáme si o rostlinách, živé přírodě, o tom, že i rostliny k životu potřebují vodu. Můžeme si přečíst i nějakou oblíbenou knížku o květinách, stromech, přírodě, s většími dětmi vyndáme dětskou encyklopedii.

 

ledové malování

LEDOVÉ MALOVÁNÍ

formičky na led (vhodné jsou silikonové)

špachtle

barvy, voda

velké čtvrtky

Ve formičkách na led (osvědčily se silikonové, ze kterých se dětem hotový výrobek dobře vyklápí – dejte jim prostor, nevyndávejte barvy místo nich) rozmícháme barvy s trochou vody. Položíme do nich přepůlenou špachtli, nebo párátko a necháme ztuhnout v mrazáku. Tímto způsobem vytvoříme ledové barvy a můžeme začít tvořit! Děti rády zkoumají, že jsou barvy studené a pomalu se rozpouštějí. Šťourají do nich prstíky, zkouší, jak kloužou a zanechávají na čtvrtce barevnou stopu. Na tvoření jsou vhodnější větší plochy, aby se děti mohly dobře rozmáchnout. Doporučuji dát na zem igelitovou podložku, na ní čtvrtky nebo roli pevnějšího papíru a děti nechat tvořit na zemi.

Tato aktivita je zážitková a smyslová, dětem umožní, aby se uvolnily. Práce s ledem je pro ně zajímavá a zábavná, uvolňuje napětí a kouzlí úsměv na tváři. Dejte jim na sebe starší oblečení, u kterého vám nebude vadit, když se obarví, ušpiní. Pak už jen sledujte, aby starší děti nenaváděly ty mladší k ochutnávání ledových barviček! 🙂

Výsledné malby pověsíme kolíčky na šňůru a můžeme je později využít k dalšímu tvoření.

ledové malování
ledové malování

POLÁRNÍ LIŠKA

bílá čtvrtka

talíř

bílé ubrousky

tužka, černá fixa, nůžky, lepidlo, štěteček

polární liška

Starší děti obkreslí tužkou talíř na bílou čtvrtku, vystřihnou vzniklé kolo. Rozdělí ho napůl, vystřihnou 2 poloviny a jednu z polovin opět rozdělí napůl a vystřihnou 2 čtvrtiny kola. Menší děti zatím mohou připravovat bílé ubrousky, které je potřeba natrhat na malé kousky. Z jedné čtvrtiny kola budeme vyrábět hlavu lišky, z druhé čtvrtiny kola vystřihneme nožky a ocásek. Dětem, které se učí stříhat, předkreslíme podélné čárky. Zbylá polovina tvoří tělo lišky. Děti na čtvrtku nanesou štětečkem lepidlo po celé ploše a přilepí na ní na drobno natrhané části ubrousku – zapojí se i ti nejmenší. Z odstřižků vyrobíme s pomocí černé fixy oči, ouška a čumáček. Nalepíme na obličej, na tělíčko pak dolepíme nožičky a ocásek a polární liška je na světě!

polární liška

TUČŇÁK

rolička od toaletního papíru

černý, červený a bílý papír (krepák)

nalepovací oči

lepidlo, nůžky

 

Roličku od toaletního papíru natřeme lepidlem, přilepíme černý papír a pak už jen dolepíme jednotlivé komponenty – bílé bříško, očka (nemáme-li pohyblivá očka, můžeme je vyrobit z obalu od léků, do kterého vložíme korálek a podlepíme) a červený zobáček. Voila, tučňák je hotový! Děti si s ním rády hrají, můžete vymyslet improvizované divadelní představení „Ze života tuňáčka…“, nebo se podívat na pohádku o tučňákovi Pingu, pamatujete si na něj? 🙂

Inspiraci k tomuto tvoření můžete načerpat i na blogu Máme do deště!

 

LOVENÍ ZVÍŘÁTEK V OCEÁNU

vana s vodou

figurky zvířátek (např. Safari toob LTD)

forma na muffiny

naběračky, sítka, různé nástroje na lovení

Na závěr dne můžeme prožít koupání ve vaně trochu jinak. Do vany s vodou dětem přidáme figurky zvířátek – v našem arktickém tématu to mohou být třeba tučňáci, ale poslouží jakákoliv zvířátka, která máte doma. Úkolem dětí je ulovit figurky pod hladinou různými nástroji (např. naběračkami, lžícemi, sítky atd.) a ubytovat ulovená zvířátka v pelíšku ve formě na muffiny. Hru můžete libovolně obměňovat. Využít můžete například plastová víčka od lahví, máte-li jich dostatečnou zásobu, a pokud již děti vyrostly z věku, kdy je dávají do pusy. Přidat můžete také pěnu do vany a udělat lov ještě trochu zábavnější!  A pak už jen ohřívejte koupelnu a dolévejte teplou vodu, aby děti neprochladly, protože tato aktivita je bude bavit opravdu dlooooouho.  🙂

lovení zvířátek ve vaně